Komunikaty
22:11 | Edytuj post
SOR BN12 to niskowejściowy model autobusu miejskiego produkowanego przez SOR Libchavy od 2004r.Konstrukcja pojazdu jest swoistym kompromisem mającym łączyć zalety autobusu niskopodłogowego i wysokopodłogowego – tylna część pojazdu jest zbieżna z rodziną modelu podmiejskiego C, zaś przednia część pojazdu jest o wiele niższa, co sprawia wrażenie, jakby autobus został wygięty w połowie długości.
Wersja BN12 została przeznaczona do obsługi linii miejskich, istnieje jednak też odmiana podmiejska – CN12. Z zewnątrz oba typy nie różnią się od siebie zbyt specjalnie, różnice tkwią wewnątrz – wersja miejska posiada mniej miejsc siedzących i wyposażona jest skrzynię biegów o mniejszej liczbie przełożeń, zazwyczaj także w wersji automatycznej, również standardowo oferowany silnik jest nieco słabszy od wersji montowanej w podmiejskim odpowiedniku, choć oczywiście dokładna specyfikacja zależy głównie od oczekiwań zamawiającego.
Szkielet podwozia i nadwozia został wykonany ze stalowych nierdzewnych profili zamkniętych, pas boczny ze blachy nierdzewnej, ściany przednia i tylna z tworzyw sztucznych – wklejane do szkieletu. Drzwi w autobusie otwierają się na zewnątrz, zastosowano w nich system zapobiegający przytrzaśnięciu pasażerów.
Podłoga wewnątrz pojazdu znajduje się na wysokości ok. 320-340 mm nad poziomem jezdni, jest płaska do dwuskrzydłowych drzwi pasażerskich. Między częścią wysokopodłogową, a niskopodłogową znajduje się schodek pośredni.
Podłoga wewnątrz autobusu jest płaska do tylnej krawędzi dwuskrzydłowych drzwi pasażerskich, gdzie pojawia się próg o wysokości 240 mm i podwyższenie aż do tylnej części pojazdu. Przednia szyba panoramiczna została osadzona w uszczelce, pozostałe boczne – wklejane do szkieletu nadwozia. W pojazdach BN 12 zastosowano przednią oś portalową produkowaną przez SOR Libchavy, oraz tradycyjną oś napędową firmy DANA.
W 2010r. model BN12, wraz z siostrzanym CN12 przeszedł face-lifting. Zmiany miały charakter głównie kosmetyczny, zmieniono lampy przednie i tylnie, oraz nieco zmodyfikowano wygląd przedniego panelu z tworzyw sztucznych.
Źródło: Transportnews
| Producent | SOR Libchavy |
| Premiera | 2004 |
| Miejsce produkcji | Czechy |
| Podobne | Mercedes Citaro LE |
| Pokrewne | SOR CN 12 |
| Typ autobusu | Niskowejściowy członowy klasy MAXI |
| Długość | 11790 mm |
| Szerokość | 2525 mm |
| Wysokość | 2950 mm |
| Masa własna | 8750 kg |
| Masa całkowita | 16500 kg |
| Układ drzwi | 1-2-2 |
| Liczba drzwi | 3 |
| Szerokość drzwi | 810/1210/1210 mm |
| Wysokość podłogi w 1 drzwiach | 320 mm |
| Wysokość podłogi w 2 drzwiach | 340 mm |
| Wysokość podłogi w 3 drzwiach | 800 mm |
| Ilość miejsc ogółem | 111 |
| Ilość miejsc siedzących | 27 |
| Silnik | Iveco Trecor F4AE3682E |
| Moc | 264 KM |
| Normy spalania | Euro 5 |
| Skrzynia biegów | Allison T280R |
| Ilość biegów | 6 |
| Typ | Automatyczna |
| Kabina | Zamykana, półotwarta |
| Drzwi | Pneumatycznie otwierane na zewnątrz |
| Sekwencja otwierania | Otwieranie bez sygnału ostrzegawczego |
| Sekwencja zamykania | Sygnał ostrzegawczy z jednoczesnym zamykaniem drzwi |
#53-59 (MZK Nysa, od 2010r., barwy firmowe przewoźnika) 7 sztuk;
News
Autobusy
Komunikacja miejska
Polecamy
Tagi
MZK Nysa
autobus
kolej
komunikaty
Katalog autobusów MZK
Przewozy Regionalne
SOR
nowe rozkłady jazdy
remont
B
Brzeg
C
D
Dolny Śląsk
PKP
bezpośrednie połączenie kolejowe
linie
przetarg
uprawnienia
ustawa
A
A1
A2
B1
B2
B3
B4
C1
C2
D1
D2
E
E1
E2
Jelcz
Opole
Orląt Lwowskich
RPO
UMWO
bezpłatne przejazdy
bilety
dofinansowanie
kanary
kierowcy
kontrole biletów
kontrolerzy
nowa sieć komunikacyjna
nowelizacja
opóźnienia
prawo
przepisy przewozowe
remont mostu Kościuszki
strajk
utrudnienia
zamknięcie mostu
zmiana trasy
zmiany cen biletów

