Komunikaty

Taken from transport.wroc.bizPoczątek lat 80. XX wieku i kryzys gospodarczy spowodował trudności z produkcją autobusów PR110M. Konstrukcja ta miała jednak istotne wady, co w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnej jak na owe czasy konstrukcji, powodowało zastoje produkcyjne. Jednocześnie reanimowano rozpadający się po kilku latach intensywnej eksploatacji, tabor autobusowy. Zdecydowano o współpracy z węgierskim producentem autobusów Ikarus.
Taken from transport.wroc.biz Taken from transport.wroc.biz Taken from transport.wroc.biz
Na podwoziu Csepel 260.88 – używanym także do produkcji autobusów Ikarus 260, zabudowano specjalnie zmodyfikowane nadwozie oparte na licencji firmy Berliet. Powstały model M11 – był krótszy o metr od poprzednika i posiadał wysoko poprowadzoną podłogę na całej długości pojazdu – wyżej niż w PR110M. Zastosowano identyczny do stosowanego w eksploatowanych już przegubowych autobusach Ikarus 280, silnik umieszczony pod podłogą, między osiami – Raba MAN D2156 o pojemności 10,35 dm3 i mocy 192 koni mechanicznych, sprzężony z pięciostopniową manualną skrzynią biegów Csepel ASH75.
Taken from transport.wroc.biz Taken from transport.wroc.biz Taken from transport.wroc.biz
We wnętrzu zastosowano wiele elementów wyposażenia, zapożyczonych z modelu PR110M, między innymi miękkie fotele z tworzyw sztucznych, łączniki poręczy. Po raz pierwszy zastosowano zamykaną kabinę kierowcy, ze stanowiskiem obniżonym w porównaniu do krótkiej wersji Ikarusa 260.
Taken from transport.wroc.biz Taken from transport.wroc.biz Taken from transport.wroc.biz
Wnętrze posiadało różny układ siedzeń. Od strony drzwi zastosowano układ siedzeń 2+2, nieraz na nadkolu ustawiając kanapę skierowaną bokiem do kierunku jazdy. Za kabiną kierowcy umieszczono przeważnie po jednym fotelu w rzędzie, z wyjątkiem nadkoli, gdzie wstawiono szerokie kanapy. Wraz z modelem M11, produkowano bliżniaczo podobny model L11 – będący podmiejską wersją M11. Łącznie wyprodukowano około 2600 autobusów typu M11.
Źródło: Transportnews
Wiele egzemplarzy eksploatowanych w MZK przeszło szeroki zakres modernizacji, łącznie z wymianą przedniego i tylnego panelu na stosowany w modelu M121.

Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Premiera: 1984
Miejsce produkcji: Jelcz-Laskowice, Polska
Podobne: Ikarus 260.74, Jelcz L11
Typ autobusu: Wysokopodłogowy solo klasy MAXI
Długość 11000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3080 mm
Masa własna: 9200 kg
Masa całkowita: 16000 kg
Układ drzwi: 2-2-2
Liczba drzwi: 3
Szerokość drzwi: 1220 mm
Wysokość podłogi w 1 drzwiach 920 mm
Wysokość podłogi w 2 drzwiach 920 mm
Wysokość podłogi w 3 drzwiach 920 mm
Ilość miejsc ogółem 100
Ilość miejsc siedzących 30
Silnik Raba-MAN D2156 HM6U
Moc 192 KM
Skrzynia biegów Csepel ASH-75.2
Ilość biegów 5
Typ Manualna
Kabina Zamykana, pełna
Drzwi Pneumatycznie otwierane do środka

Polecamy