Komunikaty
16:05 | Edytuj post
Początek lat 80. XX wieku i kryzys gospodarczy spowodował trudności z produkcją autobusów PR110M. Konstrukcja ta miała jednak istotne wady, co w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnej jak na owe czasy konstrukcji, powodowało zastoje produkcyjne. Jednocześnie reanimowano rozpadający się po kilku latach intensywnej eksploatacji, tabor autobusowy. Zdecydowano o współpracy z węgierskim producentem autobusów Ikarus.Na podwoziu Csepel 260.88 – używanym także do produkcji autobusów Ikarus 260, zabudowano specjalnie zmodyfikowane nadwozie oparte na licencji firmy Berliet. Powstały model M11 – był krótszy o metr od poprzednika i posiadał wysoko poprowadzoną podłogę na całej długości pojazdu – wyżej niż w PR110M. Zastosowano identyczny do stosowanego w eksploatowanych już przegubowych autobusach Ikarus 280, silnik umieszczony pod podłogą, między osiami – Raba MAN D2156 o pojemności 10,35 dm3 i mocy 192 koni mechanicznych, sprzężony z pięciostopniową manualną skrzynią biegów Csepel ASH75.
We wnętrzu zastosowano wiele elementów wyposażenia, zapożyczonych z modelu PR110M, między innymi miękkie fotele z tworzyw sztucznych, łączniki poręczy. Po raz pierwszy zastosowano zamykaną kabinę kierowcy, ze stanowiskiem obniżonym w porównaniu do krótkiej wersji Ikarusa 260.
Wnętrze posiadało różny układ siedzeń. Od strony drzwi zastosowano układ siedzeń 2+2, nieraz na nadkolu ustawiając kanapę skierowaną bokiem do kierunku jazdy. Za kabiną kierowcy umieszczono przeważnie po jednym fotelu w rzędzie, z wyjątkiem nadkoli, gdzie wstawiono szerokie kanapy. Wraz z modelem M11, produkowano bliżniaczo podobny model L11 – będący podmiejską wersją M11. Łącznie wyprodukowano około 2600 autobusów typu M11.
Źródło: Transportnews
Wiele egzemplarzy eksploatowanych w MZK przeszło szeroki zakres modernizacji, łącznie z wymianą przedniego i tylnego panelu na stosowany w modelu M121.
| Producent: | Jelczańskie Zakłady Samochodowe |
| Premiera: | 1984 |
| Miejsce produkcji: | Jelcz-Laskowice, Polska |
| Podobne: | Ikarus 260.74, Jelcz L11 |
| Typ autobusu: | Wysokopodłogowy solo klasy MAXI |
| Długość | 11000 mm |
| Szerokość: | 2500 mm |
| Wysokość: | 3080 mm |
| Masa własna: | 9200 kg |
| Masa całkowita: | 16000 kg |
| Układ drzwi: | 2-2-2 |
| Liczba drzwi: | 3 |
| Szerokość drzwi: | 1220 mm |
| Wysokość podłogi w 1 drzwiach | 920 mm |
| Wysokość podłogi w 2 drzwiach | 920 mm |
| Wysokość podłogi w 3 drzwiach | 920 mm |
| Ilość miejsc ogółem | 100 |
| Ilość miejsc siedzących | 30 |
| Silnik | Raba-MAN D2156 HM6U |
| Moc | 192 KM |
| Skrzynia biegów | Csepel ASH-75.2 |
| Ilość biegów | 5 |
| Typ | Manualna |
| Kabina | Zamykana, pełna |
| Drzwi | Pneumatycznie otwierane do środka |
News
Autobusy
Komunikacja miejska
Polecamy
Tagi
MZK Nysa
autobus
kolej
komunikaty
Katalog autobusów MZK
Przewozy Regionalne
SOR
nowe rozkłady jazdy
remont
B
Brzeg
C
D
Dolny Śląsk
PKP
bezpośrednie połączenie kolejowe
linie
przetarg
uprawnienia
ustawa
A
A1
A2
B1
B2
B3
B4
C1
C2
D1
D2
E
E1
E2
Jelcz
Opole
Orląt Lwowskich
RPO
UMWO
bezpłatne przejazdy
bilety
dofinansowanie
kanary
kierowcy
kontrole biletów
kontrolerzy
nowa sieć komunikacyjna
nowelizacja
opóźnienia
prawo
przepisy przewozowe
remont mostu Kościuszki
strajk
utrudnienia
zamknięcie mostu
zmiana trasy
zmiany cen biletów







